H ΡΑΣ στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών
Στο πλαίσιο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών ΙTC2025 είχα την τιμή να συμμετέχω μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση, με θέμα “Οι ενέργειες για την αναβάθμιση του ευρωπαϊκού και ελληνικού σιδηροδρόμου”.
Τόνισα ιδιαίτερα τον κρίσιμο ρόλο της PΑΣ στη διαδικασία αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρόμου σε ένα σύγχρονο ασφαλές και διαλειτουργικό με όλη την Ευρώπη σιδηροδρομικό δίκτυο. Γίνεται μια μεγάλη αλλαγή σε επίπεδο τεχνολογιών, υποδομών, τροχαίου υλικού και διαδικασιών. Χρειαζόμαστε χρόνο για να φέρουμε τις αλλαγές που απαιτούνται και η συμβολή της PΑΣ είναι κομβική στη διαχείριση της αλλαγής αυτής.
Με τη νέα σύνθεση της Ολομέλειας, τους τελευταίους τρεις μήνες καταφέραμε να:
- Εισάγουμε μια οικοσυστηματική προσέγγιση στη δημιουργία των όρων ασφάλειας, από την αρχή και όχι μόνο στο τέλος.
- Αποκαταστήσαμε μια καλύτερη συνεργασία με τους όλους τους φορείς του σιδηροδρομικού δικτύου, με όρους αμοιβαίου σεβασμού.
- Αναγνωριστεί ο ρόλος της ΡΑΣ.
Παράλληλα:
- Ξεκινάμε την ποσοτικοποίηση της ασφάλειας ολοκλήρου του σιδηροδρομικού συστήματος σύμφωνα με τις συστάσεις του European Union Agency for Railways (ERA)
- Δημιουργούμε ένα ενιαίο σύστημα καταγραφής συμβάντων.
- Αναπτύσσουμε νέες τεχνικές για να κατανοήσουμε ποιοι είναι οι κίνδυνοι έτσι ώστε τα σχέδια διαχείρισης της ασφάλειας να βασίζονται πάνω σε προβλέψεις και όχι μόνο στην αναγνώριση από προηγούμενα συμβάντα.
- Η ΡΑΣ «μεγαλώνει» τις διακρατικές και διασυνοριακές της συνεργασίες, προχωράμε τη συνεργασία μας με τη Βουλγαρία.
- Αυξήσαμε τους έκτακτους ελέγχου στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τον διαχειριστή της υποδομής και αλλάξαμε τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τα αποτελέσματα και οι συστάσεις της ΡΑΣ.
- Έχουμε καταθέσει προτάσεις για τον ορθότερο προσδιορισμό των τελών, αποτυπώνοντας της επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς. Ώστε να επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να εισέλθουν στην αγορά για να δημιουργήσουμε μια ανταγωνιστική σιδηροδρομική αγορά, με συνδεσιμότητα, χωρητικότητα και προοπτικές.
Κλείνοντας, επεσήμανα την ανάγκη για ουσιαστική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων του σιδηροδρομικού οικοσυστήματος, ώστε να λάβει η κοινωνία τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας.
Η Πρόεδρος
Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου