Διαδικασία υποβολής διοικητικών προσφυγών και αιτήσεων θεραπείας κατά πράξεων (αποφάσεων) που εκδίδονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στο πλαίσιο των καθηκόντων της ως Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΕΑΑ) για τους σιδηροδρόμους

Στον κάτωθι πίνακα αποτυπώνονται βασικές πληροφορίες που αφορούν στην υποβολή Αίτησης Θεραπείας ή Ειδικής Προσφυγής ή Ενδικοφανούς Προσφυγής ενώπιον της Αρχής, ανάλογα με το είδος της εκάστοτε εκδοθείσας ατομικής διοικητικής πράξης/απόφασης από την Αρχή, καθώς και οι σχετικές προθεσμίες.

Είδος πράξης/απόφασης της ΡΑΣ Δυνατότητα υποβολής Αίτησης Θεραπείας (ΑΘ) / Ειδικής Προσφυγής (ΕΔΠ) / Ενδικοφανούς Προσφυγής (ΕΠ) / Νομική βάση Προθεσμία υποβολής ΑΘ ή ΕΔΠ ή ΕΠ από τον άμεσα ενδιαφερόμενο Προθεσμία γνωστοποίησης στον άμεσα ενδιαφερόμενο της απόφασης ΡΑΣ επί ΑΘ ή ΕΔΠ ή ΕΠ από τη ΡΑΣ*
Όλες οι αποφάσεις της ΡΑΣ, οι οποίες εκδίδονται στο πλαίσιο των καθηκόντων της, ως αρμόδια Αρχή του ν.3911/2011 «Πιστοποίηση μηχανοδηγών και άλλες διατάξεις» ΕΠ, σύμφωνα με το άρθρο 21, παρ. 2 του ν.3911/2011 Εντός μηνός από τη γνωστοποίηση της πράξης στον ενδιαφερόμενο Εντός τριών (3) μηνών από την παραλαβή της ΕΠ /td>
Έγκριση θέσης σε λειτουργία σταθερών εγκαταστάσεων, ήτοι των υποσυστημάτων ελέγχου χειρισμού και σηματοδότησης, ενέργειας και υποδομής που αποτελούν το σιδηροδρομικό σύστημα σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 18 του ν.4632/2019 ΕΔΠ, σύμφωνα με το άρθρο 18, παρ. 7 του ν.4632/2019 Εντός μηνός από τη γνωστοποίηση της πράξης στον ενδιαφερόμενο Εντός δύο (2) μηνών από την παραλαβή της ΕΔΠ
Έκδοση, ανανέωση, τροποποίηση και ανάκληση εγκρίσεων για τη θέση οχημάτων στην αγορά σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 21 του ν.4632/2019 ΕΔΠ, σύμφωνα με το άρθρο 21, παρ. 10 του ν.4632/2019 Εντός μηνός από τη γνωστοποίηση της πράξης στον ενδιαφερόμενο Εντός δύο (2) μηνών από την παραλαβή της ΕΔΠ
Έκδοση, ανανέωση, τροποποίηση και ανάκληση ενιαίων πιστοποιητικών ασφάλειας που έχουν χορηγηθεί σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 62 του ν.4632/2019 ΕΔΠ, σύμφωνα με το άρθρο 62, παρ. 11 του ν.4632/2019 Εντός μηνός από τη γνωστοποίηση της πράξης στον ενδιαφερόμενο Εντός δύο (2) μηνών από την παραλαβή της ΕΔΠ
Όλες οι υπόλοιπες αποφάσεις της ΡΑΣ, οποίες εκδίδονται στο πλαίσιο των καθηκόντων της ως ΕΑΑ για τους σιδηροδρόμους του άρθρου 68 του ν.4632/2019 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2016/797, 2016/798 και 2016/2370 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και άλλες διατάξεις» ΑΘ, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν.2690/1999 Εντός μηνός από την παραλαβή της ΑΘ

Άπρακτη παρέλευση χρονικής προθεσμίας συνεπάγεται την σιωπηρή απόρριψη του αιτήματος

Αναφορικά με τα ένδικα βοηθήματα του άρθρου 34 του ν.3891/2010 (Α’ 188), επισημαίνεται ότι «κατά των κανονιστικών αποφάσεων της Ρ.Α.Σ. ασκείται αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Κατά των αποφάσεων της Ρ.Α.Σ., με τις οποίες επιβάλλονται κυρώσεις, ασκείται προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Κατά των λοιπών ατομικών διοικητικών αποφάσεων της Ρ.Α.Σ. ασκείται αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών».

Ακολουθεί, κατωτέρω, μία σύντομη περιγραφή της διαδικασίας υποβολής προσφυγών και αιτήσεων θεραπείας ενώπιον της Αρχής:

  1. Η ΡΑΣ εκδίδει τη σχετική απόφαση (ατομική διοικητική πράξη ή/και κανονιστική πράξη), η οποία πρέπει να είναι πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένη, τη δημοσιεύει (ΔΙΑΥΓΕΙΑ & ιστοσελίδα της ΡΑΣ https://ras-el.gr) και την κοινοποιεί στον άμεσα ενδιαφερόμενο.
  2. Ο άμεσα ενδιαφερόμενος παραλαμβάνει την απόφαση της ΡΑΣ και εφόσον κρίνει ότι διαφωνεί με αυτήν, έχει το δικαίωμα να υποβάλλει αίτηση στη ΡΑΣ, ζητώντας την ανάκληση ή την τροποποίηση/αναθεώρηση ή την ακύρωση της απόφασης, εντός τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή της απόφασης της ΡΑΣ, εξαιρούμενων των αιτήσεων θεραπείας, για τις οποίες δεν ισχύει το χρονικό περιθώριο. Η αίτηση αυτή οφείλει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη.
  3. Η ΡΑΣ παραλαμβάνει την ανωτέρω αίτηση του άμεσα ενδιαφερόμενου, αποδίδει αριθμό πρωτοκόλλου εισερχομένου εγγράφου και επιβεβαιώνει την παραλαβή της αίτησης στον άμεσα ενδιαφερόμενο μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email).
  4. Η ανωτέρω αίτηση χρεώνεται εσωτερικά, για ενέργεια, κατ’ αρμοδιότητα σύμφωνα με τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας & Οργάνωσης στην αρμόδια οργανωτική μονάδα της ΡΑΣ.
  5. Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της αίτησης, η αρμόδια οργανωτική μονάδα της Αρχής συντάσσει σχετική εισήγηση προς την Ολομέλεια της ΡΑΣ, ανά περίπτωση αίτησης.
  6. Η Ολομέλεια της ΡΑΣ εκδίδει τη σχετική, επαρκώς αιτιολογημένη, απόφαση (ατομική διοικητική πράξη) επί της αίτησης του άμεσα ενδιαφερόμενου, η οποία δημοσιεύεται και κοινοποιείται στον άμεσα ενδιαφερόμενο, εντός της προβλεπόμενης νόμιμης προθεσμίας από την παραλαβή της αίτησης, σύμφωνα με τον ανωτέρω ενημερωτικό πίνακα.
  7. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προβλεπόμενης προθεσμίας, δηλ. σιωπηρής απόρριψης, δεν εφαρμόζονται τα βήματα (5) & (6).
  8. Εφόσον η ανωτέρω απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΣ είναι απορριπτική ή σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο άμεσα ενδιαφερόμενος μπορεί να προσφύγει σύμφωνα με τα ένδικα βοηθήματα του άρθρου 34 του ν.3891/2010 (Α’ 188). Η δυνατότητα αυτή αναγράφεται στην απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΣ του ανωτέρω βήματος (6) για την ενημέρωση του άμεσα ενδιαφερόμενου.
X